نومجتهدها
نویسنده:
۲۶ اسفند ۹۳

يکي از مسائل چالش برانگيز ايّام عزای سالارشهیدان اباعبدالله الحسین، موضوع قمه زدن و حرمت و حليّت آن است؛ مساله اي که هرانسان عاقلي آن را ردّ مي کند و نمي پذيرد و نمي پسندد اما برخي معتقدند در دستگاه امام حسين عليه السلام اين دل است که حکم مي راند و عقل را ياراي درک عظمت اين مقام نيست که بخواهد امري را بپسندد و امري را نپسندد.

اما نکته حائز اهميت در اين مسأله اين است که؛ موضوع جان نثاري و خاکساري در عزاي سالار شهيدان و ابراز ارادت در حد ريختن خون سر و صورت براي ايشان مانند همه مسائل ديگر نيازمند حکم شرعي است آنهم نه از جانب دل بلکه از جانب مراجعي که عمري را صرف فهم دين کرده اند و هزاران حديث و روايت و مقتل و تاريخي را از نظر گذرانده اند و هيچ بچه شيعه اي را نرسد که با کپي کردن چند حديث و نشر آنها فتوا به جواز اين امر دهد(کاش فقط حکم جواز مي دادند برخي حکم وجوب مي دهند انگار از نماز واجب ترشده است) اين احاديث مثل نقل و نبات Copy و Paste مي شود و به يقين هيچ کدام از منتشرگنندگانش حتي زحمت مراجعه و ديدن منبع را هم به خود نمي دهند برفرض وجود داشتنشان نيازمند متخصص علم دين است تا برداشت جواز دهد نه هر کسي…

درست مثل اين مي ماند که ما بدون مراجعه به پزشک کتابي در باب پزشکي برداريم و خود براي بيماريمان نسخه بپيچيم و به ريش دکترها بخنديم …

هيچ مقلدي براي عمل خود اجازه ندارد مستقيما به احاديث و آيات مراجعه کرده و برداشت فقهي کند اين کار تنها و تنها از عهده مراجع تقليد آنهم مراجعي که علاوه برشهرت مرجعيت اجازه اجتهاد از چند مجتهد ديگر داشته باشند جايز است.

هرکه برسر زد عمامه آيت اللهش مخوان…

در زير به نظر برخي از مراجع عظام تقليد اشاره مي شود؛

۱) آيت الله العظمي امام خامنه اي مدظله
سـؤال ۱۴۶۰: در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار مى‏ شود که علاوه بر اينکه باعث بدنام شدن مذهب شيعه اثنى عشرى در انظار علما و پيروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مى‏ شود، ضررهاى جسمى و روحى هم به اين اشخاص وارد مى‏ کند و همچنين موجب توهين به مذهب مى‏ گردد، نظر شريف حضرتعالى در اينباره چيست؟
پاسـخ: هر کارى که براى انسان ضرر داشته و يا باعث وهن دين و مذهب گردد حرام است و مؤمنين بايد از آن اجتناب کنند و مخفى نيست که بيشتر اين امور باعث بدنامى و وهن مذهب اهل بيت عليهم‌السلام مى‏ شود و اين از بزرگترين ضررها و خسارتها است.

سـؤال ۱۴۶۱: آيا قمه زدن به‌طور مخفى حلال است يا اينکه فتواى شريف حضرت عالى عموميت دارد؟
پاسـخ: قمه زنى علاوه بر اينکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏ شود و سابقه‏ اى در عصر ائمه عليهم‌السلام و زمان هاى بعد از آن ندارد و تأييدى هم به شکل خاص يا عام از معصوم عليه‌السلام در مورد آن نرسيده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏ شود بنا بر اين در هيچ حالتى جايز نيست.

۲) آيت الله العظمي فاضل لنکراني قدس سره
سـؤال  ۲۱۷۳:  آيا قمه زنى جايز است؟ چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد، وظيفه چيست؟
پاسـخ: با توجه به گرايشى که نسبت به اسلام و تشيع بعد از پيروزى انقلاب اسلامى ايران در اکثر نقاط جهان پيدا شده، و ايران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ايران به عنوان الگو و بيانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسايل سوگوارى و عزادارى سالار شهيدان حضرت ابى عبدالله الحسين عليه السلام به گونه اى عمل شود که موجب گرايش بيشتر و علاقمندى شديدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. پيداست در اين شرايط، مسأله قمه زدن نه تنها چنين نقشى ندارد، بلکه به علّت عدم قابليت پذيرش و نداشتن هيچ گونه توجيه قابل فهم مخالفين، نتيجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شيعيان علاقمند به مکتب امام حسين عليه السلام از آن خوددارى کنند. و چنانچه در اين مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرايط صحّت و انعقاد نيست.

۳) آيت الله العظمي مکارم شيرازي مدظله
سـؤال: حکم ضرب و جرح بدن در عزاداري اباعبدا… چيست؟ لطفا نظر خود را راجع به سينه زني ، زنجير زني و قمه زني به طور مجزا و شفاف بيان کنيد.
پاسـخ: عزاداري خامس آل عبا از مهمترين شعائر ديني و رمز بقاي تشيع مي باشد ولي بر عزاداران عزيز لازم است از کارهايي که موجب وهن مذهب مي گردد و يا آسيبي به بدن آنها وارد مي کند خودداري کنند.

۴) آيت الله العظمي سيستاني مدظله
سـؤال: نظر آيت الله سيستاني نسبت به قمه زني چيست؟
پاسـخ: بايد از کارهايي که عزاداري را خدشه‌دار مي‌کند اجتناب شود.

۵) آيت الله العظمي نوري همداني مدظله
سـؤال ۵۹۷: آيا قمه زدن جايز است چنانچه در اين مورد نذري وجود داشته باشد وظيفه چيست؟
پاسـخ: اشکال دارد.

۶) آيت الله العظمي جوادي آملي مدظله
سـؤال: قمه و زنجير چاقويي زدن و تيغ کشيدن در مجلس عزاي اهل‌بيت چه حکمي دارد اگر خصوصي باشد و عمومي چه حکمي دارد؟
پاسـخ۱: چيزي که در شرايط کنوني مايه وهن اسلام است مانند قمه زدن و… جايز نيست.
پاسـخ۲: چيزي که مايه تعظيم شعائر اسلام يا سبب هتک نيست مانند زنجير زدن جايز است.

۷) آيت الله العظمي سبحاني مدظله
سـؤال: آيا قمه زنى در زمان حاضر جايز است يا خير؟
پاسـخ: جايز نيست. والله العالم

۸) آيت الله العظمي مظاهري مدظله
سـؤال: قمه‌ زدن‌ از نظر فقهي‌ چه‌ حکمي‌ دارد؟
پاسـخ: چون‌ ولايت‌ فقيه‌ نهي‌ از آن‌ کرده‌اند همه‌ بايد از اين‌ کار پرهيز کنند گر چه‌ مقلّد کسي‌ باشند که‌ جايز بداند.

۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.